Kiedy dzieci odchodzą od wiary i moralności – na ten temat odbył się VII Ogólnopolski Kongres Nowej Ewangelizacji w Tarnowie w dniach 17-20 października 2024 r.

Na Kongresie Nowej Ewangelizacji bp Artur Ważny okazał zrozumienie dla rodzin, w których dzieci odchodzą od Boga, od Kościoła.
Biskup przywołał słowa Amoris Laetitia mówiąc, że nieuchronne jest to, że dziecko zaskakuje nas swoimi planami wynikającymi z wolności, i dobrze, że tak się dzieje.
Zachęcał rodziców żeby zadbali o swoje trudne emocje, ponieważ na nie mają wpływ. Zachęcał też do dialogu w małżeństwie oraz z dziećmi.

Ks. dr hab. Tadeusz Pabian ukazał, że występują dzisiaj osoby, które uważają, że nauka i wiara są sprzeczne.
Uznają oni, że należy odrzucić jedną z nich. Nowy ateizm nie poprzestaje w tym, że nie ma Boga, ale że religia jest zła i trzeba ją zwalczać (np. Dawkins). Niektórzy z głosicieli nowego ateizmu uważają nawet, że osoby wierzące są chore i należy je leczyć. Zdaniem prelegenta nieporozumieniem jest odrzucanie religii lub nauki. Błędem jest pytanie czy świat i człowiek zostały stworzone przez Boga czy są wynikiem ewolucji. Teizm ewolucyjny głosi, że Bóg jest autorem Wielkiego wybuchu czy ewolucji.
Logiczność praw przyrody są znakiem działania Boga.
Metoda empiryczna jest w stanie badać tylko przyrodę. Jednak to, że empiria nie jest w stanie czegoś badać, to nie znaczy, że to nie istnieje.
Sam Bóg stworzył swój własny obraz a jest nim człowiek

Ks. prof. dr hab. Robert Woźniak. Sam Bóg stworzył swój własny obraz a jest nim człowiek.
W akcie stworzenia Bóg chciał się wyrazić w tym, czym nie jest. Kiedy Bóg chce ukazać siebie powstaje człowiek. Zakaz obrazów Boga w Starym Testamencie dotyczy tego, żeby człowiek nie tworzył sobie wyobrażenia Boga, bo On jest zawsze przekraczający nasze wyobrażenia.
Ks. Robert ukazał kilku myślicieli, którzy nie zrozumieli Boga objawiającego się w Jezusie. Konkluzją było zdanie, że Bóg nie jest ani bestią ani pluszakiem.
Omówił również, kiedy my możemy zasłaniać obraz Boga innym lub go zniekształcać. Naszym zadaniem jest praca nad swoją dojrzałością osobową i religijną, aby Boga innym ukazywać, najbardziej w tym, że On jest miłością.
Współczesna niezgoda młodych na nauczanie moralne Kościoła

Dr Agata Rujner zaproponowała przemyśleć tezę, że młodzi nie chcą słuchać nas, dorosłych, ponieważ my nie słuchamy ich.
Dr Rujner zachęcała, aby myśleć o Bogu jako kimś bliskim. Na podstawie biblijnego opisu grzechu ukazała, że i my przypisujemy Bogu złą wolę, i że jest złośliwy.
Podkreślała: „za każdym razem kiedy Bóg jest daleko, to grzech będzie bardzo blisko”.
Podkreślała znaczenie wychowania do wolności, i że wybór dobra jest wyborem wolności.
Potrzeba innym głosić zaproszenie Jezusa. Życie moralnością Jezusa nie powinno wynikać z tego, że się Go boimy, ani nie dlatego żeby otrzymać nagrodę, ale żeby mieć relację dziecka, które ufa.
Na koniec zachęciła słuchaczy do postaw wyrażając zaproszenie w formie błogosławieństw:
Błogosławieni, ktorzy nie straszą Bogiem.
Błogosławieni, którzy słyszą skrzywdzonych i przywracają im głos.
Błogosławieni, którzy są wierni w tym, co zwyczajne, codzienne, prozaiczne.
Błogosławieni, którzy mają pytania i odważnie je zadają.
Błogosławieni, którzy walczą o wiarygodność nie stali się obojętni.
Błogosławieni, którzy potrafią przyjmować piękno człowieczeństwa z jego możliwościami i ograniczeniami.
Błogosławieni, którzy w obliczu tajemnicy cierpienia potrafią raczej milczeć niż moralizować.
Błogosławieni, którzy biorą odpowiedzialność za Kościół.
Kim są młodzi z pokolenia Z?

Tomasz Waleczko ukazał specyfikę „pokolenia Z”, czyli urodzonych w latach 1997-2012.
Furorę zrobił slajd nawiązujący do gadżetów lat 80 i 90-tych. Zegarek Casio z siedmioma melodyjkami, kaseciak, aparaty Smiena i Zenit, rzutnik ówczesnych filmów „klatka po klatce”, wystawka puszek po piwie i inne. Można było poczuć zmianę technologiczną i mentalnościową jaką przeszliśmy od tamtego czasu.
Dzisiejsi 40-60 latkowie nazywani ogólnie Bumersami są przez młodych widziani jako osoby, które pracują bez opamiętania, nie interesują się wystarczająco swoimi dziećmi, narzekają na szefa, ale nie poproszą o pożyczkę, często nie są dla nich wiarygodni – co innego deklarują a co innego robią.
Pan Tomasz przedstawiał kolejne cechy dzisiejszych młodych i młodych dorosłych: chcą autentyczności i szczerości, ubiorem pokazują siebie, przez kontakt z całym światem mają globalną perspektywę życia, krytyczny stosunek do instytucji, wykazują troskę o środowisko i istoty nieludzkie, np zwierzęta, nie akceptują kultury przymusu, cechuje ich elastyczność zawodowa i chęć pracy zdalnej, ważna jest dla nich samorealizacja i elastyczna edukacja, przywiązują znaczenie do zdrowia psychicznego i emocjonalnego, wykazują zaangażowanie społeczne i polityczne, są za równością i inkluzywnością, żyją w świecie nowoczesnych technologii i przywiązują ogromną wagę do swojej cyfrowej tożsamości czyli kto, co o nich mówi w sieci.
PRACĘ traktują jako służącą życiu i samorozwojowi, oczekują elastyczności godzin pracy włącznie z rozwiązaniami hybrydowymi, oczekują włączania ich w decyzyjność, mają często wielkie plany i są przedsiębiorczy jeżeli powierza się im odpowiedzialność, odważnie proszą o podwyżkę, są wrażliwi na wszystko, co ich zdaniem nosi znamiona mobbingu.
OCZEKUJĄ:
– prostych atrakcyjnych komunikatów,
– szybkich nagród, mniejszego wysiłku, chwalenia, akceptacji,
– poczucia wyjątkowości, fame’u
– krótkich szybkich działań, utylitarnych, gamifikacji,
– potrzebują obrazów i telefonów,
– często również „robienia za mnie”, konkretnych instrukcji i mniejszych wymagań.
BARDZO POTRZEBUJĄ NATOMIAST: – ROZUMIENIA SIEBIE I ŚWIATA; – ODPOCZYNKU I ZDROWEGO STYLU ŻYCIA; – KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH I LUDZKICH RELACJI; – MOTYWACJI, WYTRWAŁOŚCI I MARZEŃ; – UWAGI I WSPARCIA; – INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ, MNIEJ MITU SUKCESU.
Jak towarzyszyć dziecku w sytuacjach nieregularnych

Państwo Monika i Marcin Gajdowie, jako psychoterapeuci podzielili się swoimi przemyśleniami na temat dotyczący towarzyszenia z miłością dzieciom, które żyją w sytuacjach nieregularnych.
Jak rozmawiać z dorosłymi dziećmi o tematach dotyczących wiary?

Mieczysław Łusiak SJ dzielił się swoim doświadczeniem relacji do dzieci opartej na empatii, na podstawie poglądów Marshalla Rosenberga.
Jak komunikować się z młodzieżą zanurzoną w social mediach?

Wiedzą na temat relacji młodzieży i social mediów podzieliła się Monika Przybysz
Monika Dubiel, Jan Paciorkowski, Michał „Pax” Bukowski – Świadectwa młodych dorosłych